Sat til at tjene.

Fra "Kristus vor retfærdighed"
Andagt til dag 30.
Av C.O. Rosenius.

"Vogt mine lam -Vær hyrde for mine får." Joh. 21,15 og 16.
Den store overhyrde, som røgter sine får ret, som bærer lammene ved sin barm, og som leder ”de får, som har lam”, er Jesus selv. Men nu siger han til Peter: ”Elsker du mig – så vogt mine lam! Elsker du mig, så vær hyrde for mine får!” Og lige efter: Følg mig!

Det er Herren, som her beder sin fejlende discipel om en tjeneste. Som han selv er hyrde, skal også Peter være det – være hans medarbejder og tjener. Og den samme nåde får alle Jesu venner del i.

Kald og stand kan være forskellig, men alle er vi kaldede til at følge efter Kristus og være tjenere for Ham. Til at tjene andre, som han har tjent os. Og til alle, som elsker ham, siger han: ”Følg mig!”

Når Jesus siger: ”Jeg er kommet for, at de skal have liv og have overflod” (Johs. 10,10.), og på den måde stiller alt sit til rådighed for os, da vil han også, at vi med samme kærlighed skal sige til vor næste: ”For min Herres skyld, som har gjort så meget godt imod mig og gør det hver dag – så vil jeg nu gerne have lov til at tjene dig. Tag nu, hvad mit er, ligesom jeg har fået det, han har og er. Jeg vil ikke længere leve for mig selv eller kalde noget for mit. Med alt, hvad jeg er og har, vil jeg stille mig til rådighed for dig og alle mennesker.”

Det er at være en efterfølger af Kristus! Og det er jo den egentlige mening med vort liv som kristne.