Et nytt hjerte.

Fra “I lys av Ordet”
Andakt til 6. juli.

Av Eivind Gjerde.


“Jeg vil gi dere et nytt hjerte, og en ny ånd vil jeg gi dere. Jeg vil ta bort steinhjertet av deres kjød og gi dere et kjødhjerte. Min Ånd vil jeg gi inne i dere, og jeg vil gjøre det så at dere følger mine bud og holder mine lover og gjør etter dem.” Esek 36,26-27.

Disse versene er en profeti som i første rekke sikter på Israel i endeti­den. På den tiden skal det jødiske folket være samlet i Israels land. Herren vil åpenbare sin frelse i Jesus Kristus for hele folket. Apostelen Paulus skriver om denne store begivenheten i Romerbrevet: "Forherdelse er for en del kommet over Israel inntil hedningenes fylde er kommet inn. Og slik skal hele Israel bli frelst, som det står skrevet: Fra Sion skal befrieren komme. Han skal rydde bort ugudelighet fra Jakob" (Rom i 11,25b-26).

Det vil bli en stor dag for jødene og en stor dag for hele verden når dette inntreffer. Men versene fra Esekiel kan anvendes på enhver som har tatt imot Jesus Kristus som frelser. Ved å ta imot Jesus Kristus blir du født på ny. Det betyr at Gud erklærer at du er hans barn, og Den Hellige Ånd tar ved troen bolig i ditt hjerte. Bibelen bruker flere ulike uttrykk for å beskrive dette store underet. I vår tekst finner vi uttrykkene å bli gitt "et nytt hjerte" og å bli gitt et "kjødhjerte”. Uttrykkene betegner i sak det samme. I lys av Det nye testamentet taler vi om å bli frelst eller å bli født påny.

Ved gjenfødelsen har du fått del i guddommelig natur (2 Pet 1,4). Den Hellige Ånd har tatt bolig i deg. Han er en besegling på at du hører Gud til (Ef 1,13). Det at du virkelig er født påny, kan du registrere ved at du elsker Gud og har en indre trang til å gjøre hans vilje. Guds bud står der ikke lenger som dom og krav, men som retningslinjer for et godt liv. En kristen bekjenner med salmisten: "..., men din lov elsker jeg" (Salm 119,113).

 Samtidig opplever en kristen en indre kamp i forhold til Guds lov. Det er som i en borgerkrig. To makter slåss i ditt indre. Din nye natur vil følge Guds bud, mens den falne naturen i deg står Guds vilje i mot. Men ved at du stadig fryder ditt hjerte i evangeliet om Jesus, vil kjærligheten til Guds bud være levende. Den nye naturen vil seire.